E-ODIN - Diskussionsthread

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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

jeff-jordan hat geschrieben:
So 15. Jan 2023, 22:33
Ah ja.... da ist der 25A Lader quasi auch so montiert wie das DavidSt umgesetzt hat.
Bei DavidSt sieht es doch so als als wäre das Ladegerät unten und der Controller im Tank. Oder sehe ich das falsch.
Bei mir ist ja unten das im grünen Bereich der Controller und oben das im blauen Bereich das Ladegerät.
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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

Stimmt, hast ja völlig recht.
Hatte ich gedanklich echt falsch abgespeichert :roll: .

Anyway: Danke für Deine aufsschlussreichen Fotos hier von der E-Odin 3.0.

________________
Zimmermännche hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 06:38
....
Die Kabel die an den Motor gehen haben aber ca 8,5mm Durchmesser (mit Ummantelung).
....
Den Hauptschalter hatte ich ja direkt bei einem meiner ersten Posts in Text und Bild geschickt (Seite 109).
250A.
....
Alles klar, dann wird da wohl tatsächlich mit 220A Line-Current gefahren.
8,5mm bei den bis 200°C spezifizierten Silikonkabeln = 6-AWG (16mm²). Das wird bei den Chinesen bis max. 300A belastet.

Bei den Akkus der E-Odin 2.0 (und vorher) macht das serienmäßige BMS bei 150A Stromentnahme dicht, d.h. Du hast dann auch ein anderes BMS in der Batterie.
Zimmermännche hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 06:38
....
Vom Ladegerät geht ein schwarzes Kabel direkt an den Fast Charging vom Akku. Das Orange Kabel vom Lader geht auf der anderen Seite runter, sah aus als geht es auf einen Stecker und von dort dann zum Typ 2 und vielleicht auch noch wo anders hin, konnte man aber von dort nicht besser erkennen.
Ja, das macht Sinn so.
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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

jeff-jordan hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 11:29

Bei den Akkus der E-Odin 2.0 (und vorher) macht das serienmäßige BMS bei 150A Stromentnahme dicht, d.h. Du hast dann auch ein anderes BMS in der Batterie.
Das Schild auf dem Akku konnte ich auch nur mit der Endoskopkamera erkennen, das wird dann ein 120Ah akku sein und BMS bis 300A. Hier das Bild:
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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

Zimmermännche hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 12:24
...Das Schild auf dem Akku konnte ich auch nur mit der Endoskopkamera erkennen...
Ja, manchmal sind diese kleinen Dinger echt nützlich.
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Miguello80
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Miguello80 »

jeff-jordan hat geschrieben:
So 15. Jan 2023, 11:46
Ok, dann könnte Rot doch der RX Eingang vom Controller sein (-> wird an TX vom USB2TTL Wandler angeschlossen).
Grün wäre dann höchstwahrscheinlich +5V Vcc (wird nicht benötigt) und Gelb der TX Ausgang vom Controller sein (-> kommt an RX vom USB2TTL).
Das Schwarz GND ist, haben wir ja schon eindeutig ermittelt (kommt auch entsprechend an GND vom USB2TTL Konverter).
So this is 3rd version of Julet cable connection even when all Julet cables should have standardized pinout.

Comparison (Julet on left, chip on right):
1. Rolly (E-Odin ?/????): black-Rx, green-Tx, yellow-ground
2. mine (E-Odin 2.0 8/2022): red-Rx, yellow-Tx, black-ground
3. Zimmermännche (E-Odin 3.0S 12/2022): red-Tx, Yellow-Rx, black-ground

I presume that if I made an mistake and swapped Rx and Tx so it goes Rx-Rx and Tx-Tx instead of Rx-Tx and Tx-Rx it would not write down any changes but it works correctly so I believe I have it right.

I quess that there are two options:
1. connection differs model to model due to different controller
2. mistake in factory made by worker so even a whole batch/group of bikes can have different connection then other batch/group

But this would cause that some programming adapters (chip or BT) sold on Internet would not work on some bikes.

I bought BT dongle from Sieacosys and seller was not able (or rather did not want to) to tell me pinout = which pin is Rx,Tx etc. so I connected it to Julet cable accordingly to pictures on https://madatshop.com/dayi-bluetooth-ge ... rsatzteile and it works as it should.

Is not E-Odin a continuous fun ? :)
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Miguello80
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Miguello80 »

Zimmermännche hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 06:38
Vom Ladegerät geht ein schwarzes Kabel direkt an den Fast Charging vom Akku.
Thank you, so this "fast charging" battery socket can be used for permanent connection to (onboard) charger.

Stupid question - it is not recommended to let unused electrical devices (for example mobile charger) in power outlet permanently, it draws some power all the time and can cause fire. Is charger blocked on its output when not in use so no electricity goes back from battery to charger ? I know there are plenty of e-motos with onboard chargers like Zero etc. and even E-Odin Pro so charger permanently connected to battery should be ok but I am not an electrician so I rather ask.
Zimmermännche hat geschrieben:
Mo 16. Jan 2023, 06:38
Das Orange Kabel vom Lader geht auf der anderen Seite runter, sah aus als geht es auf einen Stecker und von dort dann zum Typ 2 und vielleicht auch noch wo anders hin, konnte man aber von dort nicht besser erkennen.
This is where I got lost, obviously in translation :) I do not understand what Stecker do you mean - some connector (Anderson ?) that connects charger's input cable to another connector on cable from Type 2 socket (this makes sense, there has to be a way to disconnect Type 2 socket so plastic panel can be removed) ?
I presume that this orange cable is + and - connected only to Type 2 socket. "Old" charging socket near to rear wheel should be connected directly to controller (with thin black and red cables) like on all previous models. It does not make sense to me why would be both socket connected together and/or why would "old" charging socket lead back to charger, that would mean that DC output from external charger connected to "old" charging socket would go to onboard charger and that does not make sense. Like I said (or wrote) - I guess I am lost in translation :) I hope more photos of E-Odin Pro will come and I will understand :)
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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

Miguello80 hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 01:29
...Stupid question - it is not recommended to let unused electrical devices (for example mobile charger) in power outlet permanently, it draws some power all the time and can cause fire...
That's not a stupid question. It's good to think about it before you do such stuff. But here it is no problem when the charger remains connected to the battery, while the mains is unconnected to the power grid. That's due to the typical design of these chargers, with their internal schottky diodes. They act like a valve, preventing any relevant power going into the charger.
Miguello80 hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 01:29
...I do not understand what Stecker do you mean - some connector (Anderson ?) that connects charger's input cable to another connector on cable from Type 2 socket (this makes sense, there has to be a way to disconnect Type 2 socket so plastic panel can be removed) ?
I presume that this orange cable is + and - connected only to Type 2 socket. ...
Zimmermännche refered with "the orange cable" to the mains supply of the charger. This cable leads (obviously) to the Type 2 charging connector. And yes, it makes sense that there is a connector in between the mains supply of the charger (orange cable) and the Type 2 socket of the bike. You need to have a possibility to disconnect it when disassembling the bikes cladding. But its AC 240V (only a single phase) at this side, no + or - :roll:, so you'll have live, neutral and ground. I guess the connector won't be of Anderson style :mrgreen: . It needs to be a (waterproof) 3-pin connector, able to deal with approx. 10A AC current (16A if you've fitted an 40A charger).

____

About your penultimate post: :arrow: don't rely on the colors of the julet connector cables. there is no standard or rule for the coloring scheme an it might even change inside a batch of connectors/cables.
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

jeff-jordan hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 08:48
Miguello80 hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 01:29
...Stupid question - it is not recommended to let unused electrical devices (for example mobile charger) in power outlet permanently, it draws some power all the time and can cause fire...
That's not a stupid question. It's good to think about it before you do such stuff. But here it is no problem when the charger remains connected to the battery, while the mains is unconnected to the power grid. That's due to the typical design of these chargers, with their internal schottky diodes. They act like a valve, preventing any relevant power going into the charger.
Miguello80 hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 01:29
...I do not understand what Stecker do you mean - some connector (Anderson ?) that connects charger's input cable to another connector on cable from Type 2 socket (this makes sense, there has to be a way to disconnect Type 2 socket so plastic panel can be removed) ?
I presume that this orange cable is + and - connected only to Type 2 socket. ...
Zimmermännche refered with "the orange cable" to the mains supply of the charger. This cable leads (obviously) to the Type 2 charging connector. And yes, it makes sense that there is a connector in between the mains supply of the charger (orange cable) and the Type 2 socket of the bike. You need to have a possibility to disconnect it when disassembling the bikes cladding. But its AC 240V (only a single phase) at this side, no + or - :roll:, so you'll have live, neutral and ground. I guess the connector won't be of Anderson style :mrgreen: . It needs to be a (waterproof) 3-pin connector, able to deal with approx. 10A AC current (16A if you've fitted an 40A charger).

____

About your penultimate post: :arrow: don't rely on the colors of the julet connector cables. there is no standard or rule for the coloring scheme an it might even change inside a batch of connectors/cables.
Als ich die linken Verkleidungen ab hatte, habe ich ja noch einige Bilder mehr gemacht. Mehr kann man von der linken Seite aus oder auch aus Richtung der Sitzbank nicht erkennen.
Anbei nochmal ein paar Bilder wegen dem Ladegerät und Typ 2 Anschluss.
Das Orange Kabel vom Ladegerät geht wohl auf den weißen Stecker im Hintergrund.

Das Orange Kabel von Typ 2 Anschluß:
1. Die dicken Adern (vom Typ2 Anschlus) gehen wohl auch an diesen weißen Stecker (Ob von dem weißen Stecker noch Kabel wo anders hin führen war so nicht zu erkennen.
2. Die dünnen Adern (vom Typ2 Anschluss) gehen wohl auf einen Stecker seitlich rechts am Controller.

Ich hoffe das hilft weiter.

------------------------------------------

For Miguello 80:

When I had the left coverings off, I made some more pictures. More you can not see from the left side or even from the direction of the seat.
Attached again a few pictures because of the charger and type 2 connection.
The orange cable from the charger probably goes to the white plug in the background.

The orange cable from type 2 connector:
1. the thick wires (from the Type 2 connector) probably also go to this white plug (whether from the white plug still cables lead somewhere else was so not to recognize.
2. the thin wires (from the Typ2 connection) probably go to a connector on the right side of the controller.

I hope this helps a little bit.
Dateianhänge
IMG_20230118_120811.jpg
IMG_20230118_065845.jpg
IMG_20230118_070251.jpg
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Miguello80 »

jeff-jordan hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 08:48
That's not a stupid question.
Thank you for being kind to me :) and also for info about Schottky diods, that is new for me, now I am calm :)
jeff-jordan hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 08:48
But its AC 240V (only a single phase) at this side, no + or - :roll:, so you'll have live, neutral and ground.
Oh man, you are absolutely right, I am sorry, I was obviously too tired at 1:29 AM so I mixed it up with DC charging socket, damn :)
jeff-jordan hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 08:48
don't rely on the colors of the julet connector cables. there is no standard or rule for the coloring scheme an it might even change inside a batch of connectors/cables.
You are right again, it is not as standardized as I thought ! Two sellers, two different pinouts:
https://www.aliexpress.com/item/1005004948203640.html
https://www.aliexpress.com/item/4000938912964.html

That seems to solve the differences between Rolly's connection and mine.

Next time I will use multimeter instead of colors. Thank you :)
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Miguello80 »

Zimmermännche hat geschrieben:
Mi 18. Jan 2023, 18:39
Als ich die linken Verkleidungen ab hatte, habe ich ja noch einige Bilder mehr gemacht. Mehr kann man von der linken Seite aus oder auch aus Richtung der Sitzbank nicht erkennen.
Thank you for photos, I will save it and think about it. Now I do not understand what are those thin cables from Type 2 socket for but time and lot of thinking should figure it out :)

Please, do no waste your time with English for me, I use Google translator so I can understand (more or less). My German is too rusty, I did not use it for more than 20 years so I rather use English than offend you all with my bad German or weird Google translations. I promise I will work on it :)
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