E-ODIN - Diskussionsthread

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bob2.0
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

Zimmermännche hat geschrieben:
Di 12. Nov 2024, 12:30
Soweit ich weiß wurde die Odin 2.0 von verschiedenen Anbietern mit verschiedenen Ladegeräten verkauft und über den gleichen Ladeanschluss betrieben, mit 10 Ampere, 25 Ampere und sogar 40 Ampere.
Von dem Verkauf mit 40 Ampere sind sie aber wegen der Akkulebensdauer wieder weggegangen.
OK, thanks.

So, as far as anyone knows, if I get myself a 20A charger, then it'll just charge twice as fast (in the constant voltage phase)?

Maybe I ask this question; can the charging current ever stress any components in the BMS?

I think the BMS cuts the current in when it is too high, so that could burn out, so, does all the charging current flow through the BMS, and that is limited to letting 10A through?

What would make the BMS overheat?

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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

bob2.0 hat geschrieben:
Di 12. Nov 2024, 18:12
Zimmermännche hat geschrieben:
Di 12. Nov 2024, 12:30
Soweit ich weiß wurde die Odin 2.0 von verschiedenen Anbietern mit verschiedenen Ladegeräten verkauft und über den gleichen Ladeanschluss betrieben, mit 10 Ampere, 25 Ampere und sogar 40 Ampere.
Von dem Verkauf mit 40 Ampere sind sie aber wegen der Akkulebensdauer wieder weggegangen.
OK, thanks.

So, as far as anyone knows, if I get myself a 20A charger, then it'll just charge twice as fast (in the constant voltage phase)?

Maybe I ask this question; can the charging current ever stress any components in the BMS?

I think the BMS cuts the current in when it is too high, so that could burn out, so, does all the charging current flow through the BMS, and that is limited to letting 10A through?

What would make the BMS overheat?
Hast du auch schon hier mal reingeschaut?
https://www.elektroroller-forum.de/view ... 45#p275445
Dort wurde damals auch einiges zum Ladeverhalten geschrieben. (Themenname 40 Ampere Ladegerät)
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bob2.0
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

Zimmermännche hat geschrieben:
Mi 13. Nov 2024, 06:47

Hast du auch schon hier mal reingeschaut?
https://www.elektroroller-forum.de/view ... 45#p275445
Dort wurde damals auch einiges zum Ladeverhalten geschrieben. (Themenname 40 Ampere Ladegerät)
Thank you. Yes. I have seen that one which is why I am asking.

I have an older 2.0 so it was not clear on that point.

I worry that the BMS will try to restrict more than 10A and will get too hot and burn out, but I have no way to know how it works.

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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

bob2.0 hat geschrieben:
Mi 13. Nov 2024, 08:28
Zimmermännche hat geschrieben:
Mi 13. Nov 2024, 06:47

Hast du auch schon hier mal reingeschaut?
https://www.elektroroller-forum.de/view ... 45#p275445
Dort wurde damals auch einiges zum Ladeverhalten geschrieben. (Themenname 40 Ampere Ladegerät)
Thank you. Yes. I have seen that one which is why I am asking.

I have an older 2.0 so it was not clear on that point.

I worry that the BMS will try to restrict more than 10A and will get too hot and burn out, but I have no way to know how it works.
Auf der letzten Seite in diesem Thema hat Jeff-Jordan ja auch Bilder der zwei Varianten vom Ladeanschluss gezeigt, alt (normaler Kaltgerätestecker) neu andere Anschluss. Welche Variante hast du? Die ältere Variante (normaler Kaltgerätestecker am Akku) hat wohl eine Problem beim laden mit mehr Ampere gemacht, die neuere Variante aber nicht.
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von dominik »

Kaltgerätestecker sind für 10A ausgelegt und die machen sie leider auch nicht ewig lange mit.
Masini Extremo Neuaufbau 2021 7,7kwh Li-NMC Fardriver ND721800 400bA 1400pA >30kW

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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

Gibt auch Kaltgerätestecker mit 15A.... aber mehr verkraften die auf Dauer wirklich nicht.

Der Akku von meiner E-Odin 2.0 hat als "Quick-Charge" Ladeanschluss so eine Buchse wie hinten am Bike. Von dort aus ging ein kurzes Kabel mit einem XT90 Steckverbinder zum Rest vom Bike (zum ursprünglichen Ladeanschluss).

Hab' das aber schon lange anders gelöst (lade mit meinem 40A Lader über den Hochstrom-Anschluss, was bei meinem Akku keine Probleme bereitet).

@bob2.0: Which battery model do you have inside your thelmoco?
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

jeff-jordan hat geschrieben:
Mi 13. Nov 2024, 16:09
@bob2.0: Which battery model do you have inside your thelmoco?
I'm pretty sure it is the older battery/connector, but maybe I did not lift the rubber boot up to check.

I don't have any great need to charge over 10A, but it might be useful every so often.

I have ordered a 20A capable adjustable li-ion battery charger, which you can set the voltage and the current. My intention was that I can set the voltage so it only charges to 80% (most of the time), just help out the battery life. But if I were to need to charge to full voltage and faster, I was wondering if it was safe to be doing that.

So the answer is; 10A max for a battery with the IEC type connector, but 20A is OK for the one with the hybrid connector?

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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

bob2.0 hat geschrieben:
Sa 16. Nov 2024, 12:21

So the answer is; 10A max for a battery with the IEC type connector, but 20A is OK for the one with the hybrid connector?
Würde ich jetzt mal auch so sehen, ja.
Meine Odin 3.0 hat ja auch den neueren Anschluss am Akku, ich habe allerdings die Version mit Typ2 Ladegerät.
Das Ladegerät hat aber auch max 10A Input und 25A Output.
Dateianhänge
IMG_20230115_145806.jpg
IMG_20230115_145743.jpg
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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

bob2.0 hat geschrieben:
Sa 16. Nov 2024, 12:21
...
So the answer is; 10A max for a battery with the IEC type connector, but 20A is OK for the one with the hybrid connector?
I would agree with you too.
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

How much power (continuous/peak/regeneration)?

I know some of you have been doing various software investigations. Perhaps that gives you the answer?

My bike is an early 2.0, "6kW".

From 10 bars to 5 bars (which is about down to 72V) I feel that my bike will deliver a good 6kW continuous. I'd say it is a bit higher, I think it is more than 6kW, perhaps 7 or 8? But as we know it is rated for 6kW then I will say 6kW.

It is very similar to my son's 8kW 125cc. It (both) will deliver an actual 63mph on the flat. It (both) will even over-speed a little to higher actual speeds.

I think under acceleration at lower speeds, the power is higher at some moments (lower motor speed) but flattens off (at higher speeds)

In Mode 2, it will go up to 55 mph, with some over-speed to 57mph. I think this is probably limiting the power to 4kW to 5kW. I am not sure the exact power.

Below 72V/50%/Bar 5, then Mode 3 only gives what Mode 2 once gave, that is, 4 to 5 kW. Mode 2 will now limit to 45mph, so perhaps 3kW to 4kW?

How does this compare with your known calibrations so far?

My question is about regeneration?

There seems only one mode on one brake, when the brake light illuminates then it will regenerate perhaps one, maybe 2, kW. Do we know how much?

I assume it is just one power setting of regen, but I had a thought yesterday out on the road that perhaps if both brake levers are used, then there is at least a signal showing two sets of brakes, and perhaps the regeneration is higher?

Does anyone have real data on this?

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